Spis treści

Rejestracja znaku towarowego to inwestycja w bezpieczeństwo i rozpoznawalność Twojej marki. Dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) koszty związane z ochroną własności intelektualnej mogą okazać się jednak za wysokie. Na szczęście, dzięki programowi SME Fund 2025, można znacząco obniżyć te wydatki.

W kolejnej edycji programu masz szansę zdobyć grant w wysokości nawet 700 EUR na rejestrację znaku towarowego. W poprzednich edycjach SME Fund tysiące polskich przedsiębiorców skorzystało z dotacji, zabezpieczając przyszłość ich firm. Dołącz do nich i Ty!

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest SME Fund 2025?
  2. Kto może skorzystać z dofinansowania?
  3. Jak krok po kroku wygląda procedura uzyskania dotacji?
  4. Jaka jest wysokość dofinansowania i przykłady?
  5. Kto nie może ubiegać się o przyznanie dofinansowania na rejestrację znaku towarowego?

Wprowadzenie do Funduszu SME Fund 2025

Fundusz SME Fund to program dotacji Unii Europejskiej, który ma na celu wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w ochronie ich własności intelektualnej. W ramach tego programu, przedsiębiorcy mogą otrzymać dofinansowanie na rejestrację znaków towarowych. Dotacja nie stanowi pomocy de minimis.

Kto może skorzystać z dofinansowania?

Dofinansowanie kierowane jest do firm z sektora MŚP, których siedziba znajduje się w jednym z Państw Unii Europejskiej. O dotację mogą się zatem ubiegać:

Kolejne edycje inicjatywy SME Fund są od siebie niezależne, co oznacza, że firmy MŚP mogą co roku ubiegać się o dofinansowanie. Przy składaniu wniosku należy jedynie wskazać, że przedsiębiorstwo nie otrzymało i nie otrzyma finansowania z innych programów UE na te same działania.

Jakie przedsiębiorstwa spełniają definicję MŚP?

W sposób uproszczony przedstawiamy to w poniższej tabeli:

Procedura uzyskania dotacji krok po kroku

Aby uzyskać dofinansowanie, należy złożyć wniosek online za pośrednictwem platformy EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej). Wniosek może złożyć:

  • właściciel przedsiębiorstwa;
  • upoważniony przez niego pracownik;
  • przedstawiciel zewnętrzny, np. radca prawny, rzecznik patentowy.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, przedsiębiorca otrzymuje bon, który może wykorzystać na pokrycie kosztów związanych z rejestracją znaku towarowego. Bon jest ważny przez 1 miesiąc . W przypadku, gdy zajdzie taka potrzeba, można przedłużyć jego ważność o kolejny miesiąc. W tym czasie należy dokonać zgłoszenia znaku towarowego czy też wzoru oraz wystąpić o zwrot poniesionych opłat. W przeciwnym wypadku bon wygaśnie i nie będzie można ponownie ubiegać się o dotację w ramach programu SME Fund 2025.

Powierzając nam rejestrację Twojego znaku towarowego, nie musisz się martwić formalnościami związanymi z dotacją i jej późniejszym rozliczeniem. Przeprowadzimy Cię również przez procedurę rejestracyjną. Z naszą pomocą, proces ubiegania się o dotację jest prosty i sprawny. Oto, jak to działa:

Zapewniamy kompleksowe wsparcie w przygotowaniu i złożeniu wniosku o dotację. Wystarczy, że przekażesz nam dokument potwierdzający dane rachunku bankowego, urzędowe potwierdzenie NIP oraz oświadczenie wraz z upoważnieniem. Resztą zajmiemy się za Ciebie, wypełniając i wysyłając w Twoim imieniu formularz zgłoszeniowy

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, w ciągu maksymalnie 15 dni roboczych otrzymasz bon o wartości do 700 EUR. Będziesz mógł go wykorzystać na pokrycie opłat urzędowych związanych z rejestracją Twojego znaku towarowego.

Złożymy w Twoim imieniu podanie o rejestrację znaku towarowego. Po Twojej stronie będzie jedynie uiszczenie opłaty urzędowej na rachunek urzędu.

Po złożeniu wniosku o rejestrację znaku towarowego, wypełnimy i złożymy w Twoim imieniu formularz zwrotu kosztów. Wskażemy w nim dane zgłoszonego znaku i poniesione przez Ciebie wydatki. W ciągu miesiąca otrzymasz zwrot kosztów w wysokości 75% lub 50%, w zależności od tego, czy rejestracja dotyczyła ochrony krajowej, unijnej czy międzynarodowej.

Wysokość dofinansowania i praktyczne przykłady

Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 700 EUR. Dofinansowanie pokrywa do 75% kosztów urzędowych związanych z rejestracją znaku towarowego w EUIPO lub UPRP (Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej) oraz do 50% kosztów rejestracji poza UE.

Przykład nr 1:

Firma zamierza zgłosić jeden znak towarowy w Polsce, w jednej klasie Klasyfikacji Nicejskiej. Koszt rejestracji wynosi 890,00 złotych. Na tę kwotę składa się:

  • opłata urzędowa: 400,00 złotych w przypadku zgłoszenia elektronicznego,
  • opłata za 10-cio letni okres ochronny, która w przypadku jednej klasy wynosi 400,00 złotych,
  • opłata za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym wynosi natomiast 90,00 złotych.

Otrzymując 75% zwrotu kwoty (667,50 złotych), całkowity koszt rejestracji po stronie przedsiębiorstwa wyniesie jedynie 222,50 złotych.

Przykład nr 2:

Firma zamierza zgłosić jeden znak towarowy w Polsce, w trzech klasach Klasyfikacji Nicejskiej. Koszt rejestracji wynosi 1.930,00 złotych:

  • opłata urzędowa: 640,00 złotych w przypadku zgłoszenia elektronicznego (Zgłoszenie rejestracji w drugiej i kolejnej klasie to dodatkowe 120 zł za każdą z nich),
  • opłata za 10-cio letni okres ochronny w przypadku trzech klas wyniesie 1.200,00 złotych (400 zł za każdą klasę, w której znak jest chroniony),
  • opłata za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym wynosi natomiast 90,00 złotych.

Otrzymując 75% zwrotu kwoty (1447,50 złotych), całkowity koszt rejestracji po stronie przedsiębiorstwa wyniesie jedynie 482,50 złotych.

Przykład nr 3:

Firma zamierza zgłosić jeden znak towarowy w UE, w jednej klasie Klasyfikacji Nicejskiej. Wysokość opłata urzędowej to 850,00 euro w przypadku zgłoszenia elektronicznego. Otrzymując 75% zwrotu kwoty (637,50 euro), całkowity koszt rejestracji po stronie przedsiębiorstwa wyniesie jedynie 212,50 euro.

Przykład nr 4:

Firma zamierza zgłosić jeden znak towarowy w UE, w trzech klasach Klasyfikacji Nicejskiej. Wysokość opłaty urzędowej to 1.050,00 euro w przypadku zgłoszenia elektronicznego (Zgłoszenie znaku towarowego do ochrony w jednej klasie to koszt 850 euro w przypadku drogi elektronicznej. Opłata za objęcie znaku ochroną w drugiej klasie to 50 euro, a w klasie trzeciej i każdej kolejnej, po 150 euro). Otrzymując 75% zwrotu kwoty (787,50 euro), całkowity koszt rejestracji po stronie przedsiębiorstwa wyniesie jedynie 262,50 euro.

Kto nie może ubiegać się o przyznanie dofinansowania na rejestrację znaku towarowego?

Nie każda firma spełnia wymogi, aby skorzystać z dotacji unijnych. Oto przyczyny, które uniemożliwiają otrzymanie wsparcia patentowy.

  1. Firma jest w stanie upadłości lub z zawieszoną działalnością;
  2. Przedsiębiorstwo posiada zaległości podatkowe lub składkowe (stwierdzone w drodze prawomocnego wyroku lub ostatecznej decyzji administracyjnej);
  3. Wnioskodawca został skazany za korupcję, nadużycia finansowe lub przestępstwa terrorystyczne.

Ponadto, dofinansowania w ramach SME Fund 2025 nie otrzymają również:

  1. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej;
  2. Fundacje, stowarzyszenia, uczelnie, o ile nie wykonują działalności gospodarczej.
  3. Przedsiębiorstwa, w których co najmniej 25% kapitału lub praw głosu kontroluje jeden lub więcej podmiotów publicznych.

Podsumowanie

Rejestracja znaku towarowego to strategiczna decyzja, która przynosi przedsiębiorstwom wiele korzyści. Chroni markę, buduje jej wartość i zwiększa konkurencyjność firmy na rynku. Możemy pomóc zastrzec znak towarowy w odpowiednim urzędzie. Zarówno w Polsce jak i za granicą. Pamiętaj, że niekiedy rejestracja znaku może być w ogóle niemożliwa. Tak się stanie jeżeli wystąpią bezwzględne lub względne przeszkody rejestracyjne. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja marka będzie skutecznie chroniona, zapraszamy do kontaktu. Nasi specjaliści doradzą Ci najlepszą strategię ochrony Twojej marki.

Udostępnij wpis:
Zapraszamy do lektury innych wpisów