Ochrona marki to inwestycja, która procentuje na każdym etapie rozwoju biznesu. Zarejestrowany znak towarowy chroni to, co unikalne w Twojej marce. Proces rejestracji, choć może wydawać się skomplikowany, jest kluczowy dla zabezpieczenia Twoich praw. W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej procedurom rejestracji znaków towarowych obowiązującym w Polsce i Unii Europejskiej, rozbijając je na kluczowe etapy oraz wskazując na istotne podobieństwa i różnice.
Wyobraź sobie sytuację, w której inwestujesz czas, energię i środki w budowanie silnej marki, a następnie odkrywasz, że ktoś inny, często nieuczciwy konkurent, bezprawnie wykorzystuje Twoją nazwę lub logo, czerpiąc z tego korzyści i niszcząc z trudem wypracowaną reputację. Taka sytuacja nie tylko generuje straty finansowe, ale również podważa zaufanie klientów i partnerów biznesowych.
Rejestracja znaku towarowego to proces, który zabezpiecza Twoją markę przed takimi scenariuszami. Uzyskując wyłączne prawo do używania znaku, zyskujesz pewność, że nikt inny nie będzie mógł go bezprawnie wykorzystać. W ten sposób chronisz swoją tożsamość na rynku, budujesz przewagę konkurencyjną i zapewniasz stabilność swojemu biznesowi.
Rejestracja znaku towarowego w Polsce czy UE?
W labiryncie procedur związanych z ochroną marki, wybór odpowiedniej ścieżki rejestracji znaku towarowego stanowi kluczową decyzję dla każdego przedsiębiorcy. Fundamentalną różnicą jest zasięg terytorialny ochrony. Rejestrując znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP (UPRP), uzyskujemy ochronę wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. To rozwiązanie jest optymalne dla przedsiębiorców, których działalność ogranicza się do rynku krajowego. Z kolei rejestracja unijnego znaku towarowego (EUTM) w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) zapewnia jednolitą ochronę na terenie wszystkich 27 państw członkowskich Unii Europejskiej. Wybór trybu rejestracji wpływa również na czas trwania procedury, stąd istotne jest dokonanie w tym zakresie świadomego wyboru.
W tym artykule przeprowadzimy Cię krok po kroku przez proces rejestracji znaku towarowego, zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej. Wyjaśnimy, jakie kroki należy podjąć i na co zwrócić szczególną uwagę, aby skutecznie zabezpieczyć swoją markę. Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą rozpoczynającym działalność, czy doświadczonym graczem na rynku, wiedza na temat rejestracji znaku towarowego jest niezbędna do ochrony Twojego biznesu w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku.
Procedura rejestracji znaku towarowego w Polsce
Przed przystąpieniem do rejestracji znaku towarowego w UPRP warto upewnić się, że Twoje oznaczenie jest rzeczywiście „wolne”. W tym celu zaleca się przeprowadzenie badania, które pozwoli zidentyfikować ewentualne wcześniejsze prawa do znaków identycznych lub podobnych. Takie badanie, zwane badaniem zdolności rejestrowej, minimalizuje ryzyko napotkania przeszkód w procesie rejestracji.
Badanie można przeprowadzić samodzielnie, korzystając z ogólnodostępnych baz danych znaków towarowych, takich jak TM View, czy eSearch plus. Jeśli jednak wolisz skorzystać z profesjonalnej pomocy, możesz zlecić to zadanie naszemu zespołowi, który dysponuje specjalistyczną wiedzą i narzędziami, pozwalającymi dokonać zdolności rejestracyjnej Twojego znaku. Wstępna weryfikacja jest bezpłatna. Aby z niej skorzystać wystarczy wypełnić formularz dostępny na naszej stronie internetowej. Weryfikacja umożliwi Ci odpowiednio wczesne oszacowanie istniejącego ryzyka odmowy, a dzięki temu – uniknięcie uiszczenia zbędnych opłat.
1. Złożenie wniosku
Po przeprowadzeniu oceny w zakresie zdolności rejestracyjnej znaku, pierwszym krokiem jest złożenie wniosku o rejestrację wybranego znaku towarowego do Urzędu Patentowego RP. Wniosek może zostać złożony na kilka sposobów:
- elektronicznie, za pośrednictwem systemu PUeUP,
- tradycyjną pocztą,
- faksem,
- lub osobiście w siedzibie urzędu.
Każde zgłoszenie otrzymuje unikalny numer, a data wpływu do urzędu jest jednocześnie datą rozpoczęcia procedury rejestracji.
2. Badanie wniosku
Po otrzymaniu zgłoszenia, ekspert UPRP analizuje je pod kątem występowania tzw. bezwzględnych przeszkód rejestracji, czyli czynników, które uniemożliwiają rejestrację znaku. Ten etap zajmuje ok. 4-6 tygodni. Dodatkowo, sporządza on zawiadomienie o ewentualnych przeszkodach względnych, czyli kolizjach z wcześniejszymi prawami. Zawiadomienie to ma charakter informacyjny i służy uwadze zgłaszającego na potencjalne problemy.
Urząd Patentowy RP, z dniem 17 marca 2021 r. wprowadził również dla zgłaszających ubiegających się o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy możliwość skorzystania trybu przyspieszonego rozpatrywania tych zgłoszeń (tzw. tryb Fast Track). Dzięki temu zgłoszenie może zostać zbadane i opublikowane szybciej, jeśli spełnione zostaną warunki dotyczące trybu przyspieszonego.
Jeżeli UPRP nie stwierdzi przeszkód rejestracyjnych, zgłoszenie znaku towarowego publikowane jest w Biuletynie Urzędu Patentowego.
3. Okres sprzeciwowy
Od daty publikacji zgłoszenia znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego rozpoczyna się trzymiesięczny okres sprzeciwowy, w którym każdy uprawniony (np. właściciel wcześniejszego znaku towarowego) może wnieść sprzeciw wobec rejestracji znaku zgłoszonego. UPRP rozpatruje zarzuty zawarte w sprzeciwie i wydaje decyzję o jego uznaniu lub oddaleniu.
4. Udzielenie prawa ochronnego
W przypadku braku sprzeciwu (lub jego oddaleniu), UPRP wydaje decyzję o udzieleniu prawa ochronnego. Decyzja ta jest jednak warunkowa – aby ochrona została przyznana, należy uiścić opłaty za pierwszy, 10-letni okres ochrony. Terminowa płatność skutkuje wpisem znaku do rejestru i wydaniem świadectwa ochronnego. Brak płatności w wyznaczonym terminie powoduje wygaśnięcie decyzji warunkowej. Informacje o wysokości opłat za rejestrację znaku towarowego znajdziesz w tym artykule.
5. Okres ochronny i monitorowanie znaku towarowego
Ochrona znaku towarowego trwa 10 lat od daty zgłoszenia. W tym czasie warto monitorować rynek pod kątem ewentualnych naruszeń, a przed upływem 10 lat przedłużyć ochronę na kolejną dekadę. Skuteczna ochrona własności intelektualnej powinna być aktywna, a monitoring zgłoszeń nowych znaków towarowych osób trzecich ma kluczowe znaczenie dla ochrony prawa na znak. Zlecając usługę monitoringu naszemu zespołowi, zostaniesz z wyprzedzeniem poinformowany o każdym zgłoszeniu, które może naruszać prawa do Twojego znaku, dzięki czemu podejmiesz świadomą decyzję odnośnie złożenia ewentualnego sprzeciwu.
Procedura rejestracji znaku towarowego na terenie UE
Proces rejestracji znaku towarowego, choć oparty na podobnych fundamentach, różni się w zależności od tego, czy decydujemy się na ochronę krajową, czy unijną. Zarówno procedura krajowa w UPRP, jak i unijna w EUIPO, mają swoje specyficzne etapy, wymagania i terminy. Mimo pewnych podobieństw, kluczowe różnice w tych procedurach determinują zakres ochrony oraz czas trwania postępowania oraz koszty.
Oczywiście, niezależnie od wyboru trybu rejestracji (w Polsce / w UE), rekomendowane jest przeprowadzenie weryfikacji znaku towarowego pod kątem jego zdolności rejestracyjnych, aby uniknąć zbędnego wydłużania procedury i potencjalnych sporów z innymi uprawnionymi.
1. Złożenie wniosku
Podobnie, jak w przypadku rejestracji znaku towarowego w UPRP, przedsiębiorcy mają możliwość złożenia wniosku samodzielnie lub za pośrednictwem profesjonalnego pełnomocnika. EUIPO oferuje także kilka ścieżek dokonania zgłoszenia:
- za pomocą strony internetowej EUIPO,
- osobiście,
- drogą pocztową.
W zależności od preferencji i potrzeb, wnioskodawca może wybrać tryb standardowy (około 6 miesięcy) lub przyspieszony (Fast Track, około 4 miesiące). Aby skorzystać z procedury Fast Track należy spełnić określone warunki, wskazane przez EUIPO.
2. Weryfikacja wniosku
Po otrzymaniu zgłoszenia, eksperci EUIPO dokładnie analizują wniosek pod kątem spełnienia wymogów formalnych oraz braku bezwzględnych przeszkód rejestracji. W przypadku wykrycia braków formalnych, wnioskodawca otrzymuje informację o konieczności uzupełnienia dokumentacji w ciągu maksymalnie 2 miesięcy. Jeśli zgłoszenie jest kompletne i poprawne (czy też ewentualne braki zostaną uzupełnione), EUIPO publikuje je, rozpoczynając tym samym okres sprzeciwowy.
3. Okres sprzeciwowy
Po publikacji zgłoszenia, podmioty posiadające wcześniejsze prawa, które mogłyby zostać naruszone przez rejestrację zgłoszonego znaku mają 3 miesiące na wniesienie sprzeciwu. W przypadku wniesienia sprzeciwu, EUIPO prowadzi postępowanie sporne, podczas którego obie strony (wnioskodawca i wnoszący sprzeciw) mają możliwość przedstawienia swoich argumentów i dowodów.
4. Rejestracja znaku
Jeśli w okresie sprzeciwowym nie wpłynie żaden sprzeciw lub EUIPO oddali wniesiony sprzeciw, znak towarowy zostaje zarejestrowany. Wydanie świadectwa rejestracji znaku towarowego zazwyczaj trwa około 1 tygodnia.
5. Okres ochronny i monitorowanie znaku towarowego
Unijne znaki towarowe rejestrowane są na okres 10 lat od daty dokonania zgłoszenia. Rejestrację można przedłużyć na kolejne okresy. Po rejestracji znaku towarowego, zaleca się regularne monitorowanie rejestru znaków towarowych UE, aby na bieżąco wykrywać ewentualne zgłoszenia identycznych lub podobnych znaków, które mogłyby stanowić naruszenie.
Podsumowanie
Procedury rejestracyjne, choć mogą wydawać się złożone, są w rzeczywistości logicznym i ustrukturyzowanym procesem, który ma na celu ochronę Twoich praw. Rozumiemy jednak, że potencjalne ryzyko popełnienia błędów może zniechęcać do złożenia wniosku o rejestrację – dlaczego oferujemy profesjonalną pomoc w tym zakresie. Zabezpieczenie marki poprzez rejestrację znaku towarowego to fundament stabilnego i rozwijającego się biznesu. Nie pozwól, by formalności zniechęciły Cię do tej kluczowej inwestycji. Pamiętaj, że ochrona marki to nie tylko tarcza przed nieuczciwą konkurencją, ale także inwestycja w jej wartość i rozpoznawalność.